04 april 2007

Ny anka och gratis brunch


Ankan som fick mig att åka till Hörby och belöningen för mina fantastiska Roy Orbison-kunskaper.

Efter två dagar av tråkigt inomhussnorande - har snutit slut på tre rullar toapapper och dessutom blivit av med i princip allt skinn mellan näsan och munnen - var det trevligt att äntligen orka gå ut.

Jag åkte först till Fulltofta, ett stycke trevlig natur vid Östra Ringsjön, och kollade på en vitögd dykand som har hållit till där några dagar. Eftersom det var tredje försöket i Sverige på denna anka så blev jag såklart nöjd när den var enkel att hitta och till och med gick att plåta. Kryss är kul men det kändes ändå lite fel att bryta mot Lassmans bevingade ord från bunkern i Kåseberga, "jag drar inte på ankor", från förra gången det dök upp en i Skåne.

På kvällen blev det quiz igen på Pickwick pub. Vårt lag hamnade en bit efter täten efter att till exempel inte ha klarat av namnen på alla Austin Powers ragg och att vi inte kunde namnen på de tre amerikanerna i The Monkees. Jag plockade i alla fall hem ett tröstpris i form av en brunchbiljett eftersom jag var den ende i lokalen som kände igen texten till "In Dreams" av Roy Orbison. Svårt att säga om det är en merit, även om han var med och gjorde en del småtrevligt med Travelling Wilburys mot slutet av sitt liv.

Inga kommentarer: